ندای خاموش

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید

ندای خاموش

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید

احزاب

زمانی خاتمی از ضرورت شکل گیری احزاب صحبت می کرد. در مقابل نظر خاتمی عده ای بودند که می گفتند حزب یعنی چه؟ مایک ملتیم، با سرزمین مشترک، با عقیده مشترک و ... پس بهتر است که یک حزب باشیم و از تفرقه بپرهیزیم. به هر حال در هر جامعه ای ، حتی به کوچکی یک خانواده با تمام مشترکاتی که وجود دارد، اختلاف نظر و دلخوری از همدیگر و مسائلی از این دست وجوددارند. مثل وضعیت فعلی جامعه ما. اما نبودن احزاب چه مشکلاتی را درپی داشته است.

الف) در جامعه ما در حال حاضر احزاب مخالف، قدرت و امکان فعالیت جدی ، نقد قدرت ، و اعتراض در چارچوب قانون را ندارند. در نتیجه مردم معترض نمی توانند که امیدوار باشند تا احزاب نزدیک به آنها ، صدای اعتراضشان را به گوش دولت برسانند. وقتی که احزاب مخالف حق اعتراض مدنی نداشته باشند پس مردم معترض هم نباید مخالفت صریح کنند. بنابراین حق قانونی برگزاری اجتماعات اعتراض آمیز از آنها سلب می شود و واضح است که این کار حل مسئله نیست، بلکه اجازه طرح مسئله را ندادن است.

ب) نیروی انتظامی از مردم معترض می خواهد که صف خود را از اغتشاش گران جداکنند. خوب درخواست معقولی به نظر می رسد. اما باید به این نکته توجه شود که پس معترض چگونه باید اعتراض کند؟ آیا احزابی وجوددارند که بتوانند خواسته های هواداران خود را مطرح کنند تا بتوان به راه حل معقولی برای حل آن رسید؟ یا کمتر از آن ! اجازه برگزاری تجمع اعتراض آمیز وجود دارد؟ و اصلاً پلیس چنین اجازه ای به معترضین غیر اغتشاش گر می دهد که اعتراض کنند و او امنیت اعتراض کنندگان را تامین کند؟

ج) فرض کنیم دولت بخواهد به صدای معترضین گوش کند، تا درخواست های معقول آن ها را اجابت کند. در جایی که احزاب و تشکل های مخالف یا وجود ندارند و یا بسیار ضعیف شده اند، و نمایندگان مورد اطمینان مردم معترض قدرت فعالیت آنچنانی ندارند، دولت به غیر از همهمه اعتراض ها چه می شنود؟ و چگونه می فهمد که از میان خواسته های مطرح شده کدام یک از آنها مربوط به کدام بخش از جامعه هستند؟

نکته : گمان کنم درک ضرورت تشکیل حزب، وابسته است به درک سؤال های امتحان ریاضی اول دبستان! مثل: مدادهای زیر را به بسته های ده تایی تقسیم کنید. آن موقع بچه ها یاد می گیرند که شمردن یک مجموعه تلخیص شده خیلی راحت تر از شمردن توده ای درهم از مدادهاست. در مورد احزاب هم کسانی که ریاضیات اول دبستان را با موفقیت گذرانده باشند، احتمالاً مشکل کمتری در درک اهمیت موضوع دارند.

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
خدارحمی جمعه 18 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:36 ق.ظ http://khodarahmi.blogsky.com/

همانطوری که شما بخوبی اشاره کردید وجود احزاب مختلف می تواند جامعه را به تعادل بشکاند ٬ از تجمع قدرت و پول و تبلیغات که عوامل« فساد در سیاست است»در یک جا٬ جلو گیری میکند واسباب آرامش روانی مردم میشود بطوریکه مردم احساس میکنند همیشه کسانی هستند که اگر دولت کوتاهی کرد٬ آنها اعتراض می کنند.
اما متاسفانه هر صاحب قدرت و منصبی دوست دارد هیچ منتقدی نباشد و او هر کار خواست انجام دهد.
اینکه می گفتند« همه فسادها از هوای نفس است » کاملا درست است .

حامد شنبه 19 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:45 ب.ظ

و این ریاضیات هم علم وارداتی این بی بی سی و صدای آمریکاست وگرنه ما رو چه به ریاضیات !
شما هم به جای اینکه بری دنبال این علوم غربی باید بری دنبال یه دو کلمه حرف حساب !
چندتا سخرانی ردیف یه دوتا مداحی با حال و...خلاصه که تا دیر نشده خودتو از دامان این غربیایه [..] جداکن

رحیل یکشنبه 20 دی‌ماه سال 1388 ساعت 08:13 ب.ظ http://rahilnegar.blogfa.com

هادی سلام
بسیار خوب و با تعمق می نویسی
من وقتی وبلاگها و دست نوشته های امثال شما رو می خونم امیدوار میشم که اگر چه ما رو به کنج خانه هامون رانده اند و با تبلیغات سعی دارند نشان دهند که همه مشکلات حل شده و آقایون با آرامش خاطر حکومت می کنند ،
اما ما همچنان به آزادی و آزادگی می اندیشیم ...
به امید روزی که آمال و آرزوهای سبزمان رنگ واقعیت بگیرند
پاینده باشی و سبز برادر

رحیل یکشنبه 20 دی‌ماه سال 1388 ساعت 08:15 ب.ظ

ببخشید آقا مهدی
فکر کنم اشتباهی نوشتم هادی !‌ ( اشاره به اقای هادی بیات / وبلاگ صبر سبز)

رحیل سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:01 ب.ظ http://rahilnegar.blogfa.com

آقا مهدی به روزم برادر با نامه مطهری به کیهان
سبز و پاینده باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد